03 May 2013

Variety 1 sen 1986





Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Entri saya untuk hari ini berkisar lagi tentang variety syiling malaysia. Seperti syiling malaysia yang lain, syiling 1 sen 1986 juga mempunyai 2 variety yang dikenali sebagai Open '6' dan Close '6'.


Ciri-ciri Open '6' dan Close '6' ini dapat ditentukan melalui font nombor 6 yang dicetak pada reverse syiling tersebut. Pembaca boleh membezakan variety syiling tersebut dengan merujuk gambar diatas.

4 comments:

  1. salam,
    memang baik anda dapat buat analisa tentang variety ini sama seperti Lincoln cent yang juga mempunyai variety 'close dan wide AM'. Lebih baik kalau dapat stats tentang jumlahnya dan seterusnya dapat menentukan harga pasarannya.
    syabas !
    TK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,
      Ya, andai kita dapat menentukan jumlah pengeluaran bagi variety tersebut memang akan membantu industri numismatik Malaysia khususnya. Tetapi ianya agak sukar kerana maklumat yang diperolehi tidak mengkhususkan kepada jumlah pengeluaran setiap variety. Mungkin apabila numismatik semakin berkembang di Malaysia, kita akan dapat melihat perubahan ke arah itu.
      Terima kasih.

      Delete
  2. assalamualaikum..menarik, walaupun sy agak kurang jelas dengan variety jenis nih...terima kasih atas perkongsiannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, mmg variety mcm ni perlukan penelitian utk membezakannya, tetapi sy pasti tuan dpt mengecamnya.

      Delete