05 June 2013

Clipped Planchet: 20 sen 2006




Alhamdullillah, mungkin rezeki saya untuk memiliki koleksi syiling error yang terbaru ini. Error ini di panggil Clipped Planchet Error.
Walaupun ini hanya minor clipped planchet, tetapi tetap menarik pada pandangan saya kerana ini clipped planchet yang pertama bagi saya dan diperolehi dengan face value sahaja.





Kebanyakan syiling Clipped Planchet yang asli mempunyai kesan-kesan 'Blakesley Effect' pada bahagian yang bertentangan dengan Clipped Planchet.

Untuk keterangan lebih lanjut mengenai Clipped Planchet ini, anda oleh melayari laman web ini, Error coins - Clipped planchet.


2 comments:

  1. Salam,
    Cantiknya clipped planchet error ini!
    Sehubungan dengan error ini, bentuk clipped diberikan nama yang specific. Specimen clipped ini terjadi hanya atas rim sahaja dan dinamakan sebagai rim clip.
    Ada juga namakan ini sebagai 'disc clip' walaupun disc clip semata-mata merujuk kepada planchet yang berclad sahaja manakala 'rim clip' kepada planchet yang tidak berclad.
    Dalam praktik, istilah kedua-dua ini juga dipakai dan diterima.

    Tahniah!
    TK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, terima kasih di atas info tersebut. Sememangnya setiap clipped planchet mempunyai nama tersendiri, hanya saya sahaja yang baru belajar. Terima kasih sekali lagi.

      Delete