17 April 2013

Variety 1 sen 2002



Assalamualaikum & selamat sejahtera kepada pembaca semua. Sepanjang saya berkecimpung didalam bidang numismatik ini, melalui perbincangan dengan rakan-rakan numis serta pembacaan dari blog-blog numismatik dapat saya mengenali variety syiling-syiling malaysia.
Untuk entri hari ini, saya akan berkongsi kesimpulan yang saya dapat mengenai variety syiling 1 sen 2002. Buat masa ini, terdapat 3 jenis variety syiling 1 sen 2002 yang dapat dibezakan dengan ciri-ciri yang tertentu.

Variety 1
Ciri-ciri: Bold '1' & Bold 'Bank Negara Malaysia'

Variety 2
Ciri-ciri: Thin '1' & Bold 'Bank Negara Malaysia'

Variety 3
Ciri-ciri: Thin '1' & Thin 'Bank Negara Malaysia'


6 comments:

  1. Salam Irwan,
    Koleksi variety yang menarik..
    Tambahan pula dalam kondisi UNC/BU!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Afiq,
      Semua ni adalah hasil dari sokongan rakan-rakan numismatik juga.
      p/s: Macam susah pula nak rate kan koleksi saya ni UNC/BU.

      Delete
  2. Cuba pulak selidik variety syiling 50sen tahun 2005..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah, kena dapatkan pertolongan dari saudara Zalizan juga.

      Delete
  3. perkongsian yg menarik..selama ni sy hanya perasan 2 variety je, tak tahu pulak ada tiga..terima kasih saudara irwan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama tuan, lagi pun ni hasil daripada discussion dgn kawan2 jugak.

      Delete